Paczkomat: najbezpieczniejszy sposób odbioru przesyłki podczas kwarantanny
W reakcji na liczne ograniczenia w okresie koronawirusowej kwarantanny polscy przedsiębiorcy wykazują się niebywałą pomysłowością, wynajdując niemal na poczekaniu całkiem nowe rozwiązania oraz w twórczy sposób stosując już istniejące. Wszystko po to, by ułatwić Polakom funkcjonowanie w tym trudnym czasie, zapewniając przy tym maksimum bezpieczeństwa.
Doskonałym przykładem są paczkomaty InPostu, które już na początku ogólnopolskiej kwarantanny radykalnie rozszerzyły swą funkcjonalność: po pierwsze można w nich nadawać i odbierać przesyłki także w weekendy, a po drugie – odebrać przesyłkę, otwierając paczkomat smartfonem, bez dotykania ich panelu sterującego.
Ludzie dostrzegli, że jest to wyraźnie bezpieczniejsze od klasycznych usług kurierskich, dlatego paczkomaty cieszą się w epoce koronawirusa sporym powodzeniem.
Paczkomat: realna pomoc w odblokowaniu urzędów
Z uwagi na bezkonkurencyjne bezpieczeństwo tej formy przesyłania i podejmowania przesyłek paczkomatami zainteresowali się urzędnicy.
W obecnym stanie prawnym nie wszystkie sprawy w Polsce można załatwić elektronicznie, wiele wymaga papierowych dokumentów, poświadczeń notarialnych itp. Poza tym znaczna część mieszkańców nie ma podpisów elektronicznych i profili zaufanych, albo nawet komputerów, wielu nie potrafi korzystać z elektronicznych firm komunikacji z instytucjami (a w czasach kwarantanny nie jest wskazane, by np. wnuki wpadały do dziadków i udzielały im wsparcia). Jednocześnie, ze względów bezpieczeństwa, urzędy od marca praktycznie nie obsługują bezpośrednio nikogo – i stan ten może potrwać wiele kolejnych tygodni. Dodatkowo części dokumentów nie można digitalizować. W pierwszej kolejności dotyczy do tych związanych z rejestracją samochodu. Nie można na przykład odebrać ani zwrócić dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu ani tablic rejestracyjnych w wersji cyfrowej. W takich przypadkach jest konieczna fizyczna wymiana dokumentów i tu z pomocą przychodzi InPost ze swoją usługą dla samorządów: InPost Urząd 24.
Jako pierwszy w Polsce był Gorzów Wielkopolski. Na potrzeby Urzędu Miasta firma InPost właśnie udostępniła dwa nowe specjalistyczne paczkomaty. Pozwolą one mieszkańcom załatwiać sprawy urzędowe z pominięciem bezpośredniego kontaktu z urzędnikami: dokumenty można nadać i odebrać za pośrednictwem urządzenia InPost. Rozwiązanie jest – na dzisiejsze czasy – idealne, więc ma szanse na duże zainteresowanie ze strony samorządów.
Już wcześniej myśleliśmy o udostępnieniu usługi InPost Urząd24. Wybuch pandemii sprawił, że takie rozwiązanie stało się konieczne dla wielu polskich samorządów. Nasz zespół badawczo-rozwojowy pracował w zasadzie 24h na dobę i w ekspresowym tempie stworzył odpowiednie urządzenia i architekturę informatyczną na potrzeby urzędów - wyjaśnia Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPost.
Prezydent Gorzowa Wielkopolskiego jako pierwszy uznał urzędowe paczkomaty za świetny pomysł, niosący rozwiązanie problemów, jakie narosły w związku z epidemią i towarzyszącymi jej ograniczeniami.
Pierwsze paczkomaty oznaczone herbem Gorzowa Wielkopolskiego właśnie zostały postawione w mieście. Usługa InPost Urząd24 znacznie ułatwi obieg dokumentów między magistratem a mieszkańcami.
- Dodatkowo, aby maksymalnie ułatwić załatwianie spraw urzędowych, umożliwiliśmy mieszkańcom Gorzowa nadanie dokumentów z każdego innego paczkomatu na terenie miasta do Paczkomatu „urzędowego”. Takie rozwiązanie w okresie pandemii jest o wiele bezpieczniejsze zarówno dla mieszkańców, jak i dla samych urzędników – dodaje Rafał Brzoska.
- Szukaliśmy rozwiązań, które ułatwią życie gorzowianom. Zwróciliśmy się do InPost. Odpowiedź była błyskawiczna: już po tygodniu zostały uruchomione dwa paczkomaty, które powinny zdecydowanie usprawnić pracę urzędu – mówi Jacek Wójcicki, prezydent Gorzowa Wielkopolskiego.
Rafał Brzoska przyznaje, że kolejne miasta zwracają się do InPostu z prośbą o podobną pomoc w odblokowaniu urzędów.
Paczkomat: jak nadać dokumenty i gdzie
Aby załatwić sprawy urzędowe przy pomocy paczkomatów InPost, wystarczy wypełnić prosty formularz na stronie urzad24.inpost.pl/Gorzow i zanieść wymagane dokumenty do dowolnego, wybranego przez siebie paczkomatu na terenie miasta. Koszt nadania wynosi 5,99 zł.
Z kolei dokumenty nadanych przez urzędników do mieszkańców można odebrać w dwóch „urzędowych” (oznaczonych herbem Gorzowa) paczkomatach zlokalizowanych obok budynków Urzędu Miasta: przy ulicy Sikorskiego 3-4 oraz przy ulicy Myśliborskiej 34.
InPost w trakcie pandemii rekomenduje wygodny i bezpieczny odbiór dokumentów zdalnie przy pomocy darmowej aplikacji InPost Mobile z poziomu smartfona (aplikacja do pobrania w sklepach App Store i Google Play), zamiast standardowego użycia panelu dotykowego maszyny.
Przy pomocy paczkomatów można w Gorzowie Wielkopolskim m.in. zarejestrować pojazd, zawnioskować o wydanie dowodów rejestracyjnych, kart pojazdu, pozwoleń czasowych oraz tablic rejestracyjnych, zgłosić zbycie pojazdu, zmianę stanu faktycznego lub demontaż pojazdu, zawnioskować o wymianę dokumentów komunikacyjnych i ich weryfikację, co do zgodności z posiadaną ewidencją.
Urząd zamierza stale rozszerzać zakres spraw i wniosków obsługiwanych via paczkomaty – poinformuje o tym na swej stronie internetowej.
Burze nad całą Polską
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?