To efekt spotkania, do jakiego doszło w czwartek (27.03) w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju z udziałem szefowej resortu, wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej oraz prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego, marszałka województwa kujawsko-pomorskiego Piotra Całbeckiego, przewodniczącej Sejmiku Województwa Doroty Jakuty i prezydenta Torunia Michała Zaleskiego.
- Stanowisko pani minister było jednoznaczne: musimy osiągnąć porozumienie, ponieważ Komisja Europejska chce przyjąć wszystkie dokumenty w jednym pakiecie – podkreśla prezydent Rafał Bruski. – Spotkanie było merytoryczne i rzeczowe. Wiadomo, że kompromis polega na negocjowaniu i nawet jeśli w pierwszym momencie wydaje się, że każdy jest trochę niezadowolony, to najważniejsze, że udało się ten konsensus osiągnąć – dodaje.
Podczas rozmów w Warszawie analizowano inne, podpisane już ZIT-y, a przede wszystkim trójmiejski, który również wywoływał wiele emocji i był efektem długich negocjacji pomiędzy samorządami.
W efekcie rozmów w Warszawie ustalono, że siedzibą i liderem ZIT będzie Bydgoszcz – o co władze naszego miasta zabiegały od początku rozmów o projekcie. Takie rozwiązanie zastosowano również w przypadku pomorskiego ZIT, gdzie na czele stoi największe miasto – Gdańsk.
Ponadto, nasz ZIT zostanie rozszerzony o Nakło nad Notecią.
Co to jest ZIT? Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to nowe narzędzie, które poprzez współpracę gmin z władzami województwa pozwoli na realizację inwestycji o znaczeniu regionalnym przy wsparciu finansowym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zatwierdzony w lipcu ub. r. przez minister Elżbietę Bieńkowską dokument pn. „Zasady realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Polsce” zakłada, że samorządy zrzeszone w jednym ZIT muszą podpisać porozumienie o wdrażaniu ZIT z zarządem danego województwa, ponieważ projekty w tej formule finansowane będą ze środków dostępnych w Regionalnych Programach (RPO).
Fundusze w ramach ZIT przeznaczone zostaną przede wszystkim na:
- rozwój zrównoważonego, sprawnego transportu łączącego miasto i jego obszar funkcjonalny (np. wprowadzenie zintegrowanych kart miejskich, budowa systemów „parkuj i jedź”, parkingów i ścieżek rowerowych);
- przywracanie funkcji społeczno-gospodarczych zdegradowanych obszarów miejskiego obszaru funkcjonalnego – tzw. rewitalizacja (projekty łączące działania typowo inwestycyjne z miękkimi – np. przebudowa lub adaptacja budynków w zaniedbanej dzielnicy oraz aktywizacja zamieszkujących ją osób, które są zagrożone wykluczeniem społecznym – osoby pozostające długo bez pracy, rodziny wielodzietne, osoby niepełnosprawne);
- poprawę stanu środowiska przyrodniczego na obszarze funkcjonalnym miasta (np. usuwanie azbestu, ochrona istniejących terenów zielonych w miastach, wymiana źródeł ciepła na bardziej ekologiczne);
- wspieranie efektywności energetycznej (kompleksowa modernizacja energetyczna w budynkach mieszkaniowych polegająca np. na ocieplaniu budynków, wymianie okien i oświetlenia na energooszczędne, przebudowie systemów grzewczych);
- wzmacnianie rozwoju funkcji symbolicznych budujących międzynarodowy charakter i ponadregionalną rangę miejskiego obszaru funkcjonalnego oraz poprawę dostępu i jakości usług publicznych w całym obszarze funkcjonalnym (np. promocja produktu turystycznego wspólnego dla całego obszaru funkcjonalnego, poprawa systemu informacji dla cudzoziemców, poprawa jakości sanitariatów publicznych, usprawnienia dla osób niepełnosprawnych, bezpłatny dostęp do Internetu);
- wzmacnianie badań, rozwoju technologicznego oraz innowacji (np. rozwój usług oferowanych przez Instytucje Otoczenia Biznesu).
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?